Savjeti za prehranu i promjenu načina života da biste spriječili infarkt

Savjeti za prehranu i promjenu načina života da biste spriječili infarkt

Bolesti srca još su uvijek vodeći uzrok smrti kod ljudi. Ako redovito vježbate, konzumirate voće i povrće i smanjite unos zasićenih masti, možete učiniti mnogo za zdravlje svojeg srca. Donosimo nekoliko savjeta za promjenu načina života koji će vam pomoći u prevenciji bolesti srca.

1. Jedite pistacije umjesto čipsa

Ispitivanje objavljeno u časopisu Journal of the American College of Nutrition pokazala je da četverotjedna dijeta s pistacijama sadržava korisne masti koje mogu smanjiti rizik od bolesti srca bez nakupljanja kilograma.(1)

Pistacije su bogate vlaknima, vitaminima i kalijem, a porcija od 24 ploda sadrži samo otprilike 85 kalorija. To znači da ih možete jesti, dodati svojoj svakodnevnoj prehrani, a posebno su pogodne za jelo umjesto visokokaloričnih grickalica kako biste spriječili debljanje.

2. Jedite kruh od cjelovitih žitarica umjesto bijelog kruha

Ako vaša prehrana sadržava mnogo cjelovite pšenice, definitivno ćete smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti. Prema ispitivanju provedenom u Wake Forest School of Medicine, na taj se način mogu spriječiti moždani udar i bolesti srca. Dnevno konzumiranje 2,5 porcije hrane od cjelovite pšenice dovodi do smanjenja rizika od 21 % u odnosu na osobu koja konzumira samo 0,2 porcije takve hrane. Pazite da kupite prehrambene proizvode s oznakom „100 % cjelovita pšenica” na etiketi.(2)

3. Kuhajte povrće na pari umjesto da ga pržite

Isperite povrće i stavite ga iznad posude s kipućom vodom. Poklopite ga, a ovisno o vrsti povrća, bit će spremno za nekoliko minuta bez dodavanja ulja. Na taj ćete način izbjeći štetne učinke prženja u ulju i uživati u svim koristima povrća.(3) 

4. Konzumirajte mlijeko s malo masnoća umjesto običnog mlijeka

Konzumacija mlijeka kontroverzna je tema među nutricionistima. Neki stručnjaci kažu da nema potrebe za naglim, dramatičnim promjenama. Udio masti treba smanjivati postupno i tako prijeći na mlijeko s malo masnoća, a da to ni ne primijetite. Čaša punomasnog mlijeka sadrži gotovo 5 grama zasićenih masti, dok ista količina mlijeka s malo masti sadrži samo 0,125 grama.

Savjeti za prehranu i promjenu načina života da biste spriječili infarkt

5. Koristite češnjak umjesto soli

Smanjenjem unosa soli smanjuje se i rizik od kardiovaskularnih bolesti.(4) Ako umjesto soli upotrebljavate češnjak, to će imati učinak na smanjenje krvnog tlaka, a možete uživati i u koristima češnjaka: pomaže u borbi protiv raka i sprječavanju bolesti srca tako da smanjuje razinu „lošeg” kolesterola u tijelu.

6. Umjesto novina, pročitajte vodič za zdravo srce

Postoji mnogo knjiga u kojima se nude savjeti o tome kako održati vaše srce zdravim. Pročitajte neke od njih da biste saznali više o statistikama, preventivnim metodama i liječenju postojećih stanja.

7. Jedite losos umjesto odrezaka

Veliki odrezak ima visok udio zasićenih masti i sadržava mnogo kalorija. Umjesto toga jedite losos koji je bogat omega-3 masnim kiselinama. Omega-3 masne kiseline, DHA i EPA, doprinose normalnoj funkciji srca, održavanju normalnog krvnog tlaka i održavanju normalnih razina triglicerida u krvi.

Losos, koji je bogat omega-3 masnim kiselinama, također blagotvorno utječe na srce

8. Obavite razgovor uživo umjesto komunikacije putem elektronskih medija

Umjesto pisanja e-pošte ili tekstualnih poruka kolegama ili susjedima, posjetite ih. Da, posjetite ih! Malo tjelovježbe moglo bi biti korisno za zdravlje vašeg srca, jer se time smanjuje krvni tlakX krvni tlak
tlak
. Iako se preporučuje 30 minuta umjerene aktivnosti 5 dana tjedno, čak je i nekoliko minuta hoda bolje nego ništa.(5)

9. Koristite maslinovo ulje umjesto ulja za kuhanje

Izbjegavanje zasićenih masti ključno je za zdravo srce. Zamijenite rafinirano biljno ulje (suncokretovo, repičino) maslinovim uljem jer ono sadrži „dobre” masti. Stručnjaci kažu da dvije žlice maslinovog ulja dnevno mogu smanjiti rizik od srčanih bolesti. Međutim, ovdje je vrlo važna i umjerenost jer jedna žlica maslinovog ulja sadrži 120 kalorija.(6)

Još jedan dodatni savjet: Uzimajte lijekove koji su vam preporučeni

Osim promjene načina života, redovito uzimanje lijekova koje su vam preporučili vaš liječnik ili ljekarnik također može pomoći u sprječavanju kardiovaskularnih bolesti. Aspirin Protect 100 mg je lijek koji sadrži acetilsalicilatnu kiselinu. Jedna tableta dnevno sprječava abnormalno sljepljivanje (adheziju) trombocita, čime se sprječava stvaranje krvnih ugrušaka koji bi mogli suziti ili blokirati krvne žile i time se smanjuje rizik od ponovnog infarkta. Aspirin protect 100 mg tablete registrirane su u Republici Hrvatskoj za sprječavanje srčanog udara i moždanog udara u bolesnika koji su već preboljeli srčani odnosno moždani udar.(7)

 

Reference

  • (1) Sheridan MJ, Cooper JN, Erario M, Cheifetz CE. Pistachio nut consumption and serum lipid levels. J Am Coll Nutr. 2007;26(2):141-148. doi:10.1080/07315724.2007.10719595. Return to content
  • (2) Mellen PB, Walsh TF, Herrington DM. Whole grain intake and cardiovascular disease: a meta-analysis. NutrMetab Cardiovasc Dis. 2008;18(4):283-290. doi:10.1016/j.numecd.2006.12.008. Return to content
  • (3) Gunathilake KDPP, Ranaweera KKDS, Rupasinghe HPV. Influence of Boiling, Steaming and Frying of Selected Leafy Vegetables on the In Vitro Anti-inflammation Associated Biological Activities. Plants (Basel). 2018;7(1):22. Published 2018 Mar 16. doi:10.3390/plants7010022. Return to content
  • (4) Cook NR, Cutler JA, Obarzanek E, et al. Long term effects of dietary sodium reduction on cardiovascular disease outcomes: observational follow-up of the trials of hypertension prevention (TOHP). BMJ. 2007;334(7599):885-888. doi:10.1136/bmj.39147.604896.55. Return to content
  • (5) World Health Organization. Physical Activity and Adults. Available at: https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_adults/en/ [accessed 25 June 2020] Return to content
  • (6) Guasch-Ferré M, Liu G, Li Y, et al. Olive Oil Consumption and Cardiovascular Risk in U.S. Adults. J Am Coll Cardiol. 2020;75(15):1729-1739. doi:10.1016/j.jacc.2020.02.036. Return to content
  • (7) Aspirin protect 100 mg želučanootporne tablete, Uputa o lijeku, revidirana u siječnju 2020. Return to content

Povezani članci:

Aspirin protect 100 mg tablete se koriste za sprječavanje srčanog i moždanog udara u bolesnika koji su već preboljeli srčani odnosno moždani udar te za sprječavanje stvaranja krvnih ugrušaka nakon određenih vrsta operacija na krvnim žilama, kako bi se krvne žile proširile ili postale prohodne.

 

Djelatna tvar lijeka Aspirin protect 100 mg želučanootporne tablete je acetilsalicilatna kiselina. Lijek se izdaje bez recepta, u ljekarni. 
Nositelj odobrenja za stavljanje u promet u Hrvatskoj je
Bayer d.o.o., Radnička cesta 80, 10000 Zagreb

Prije upotrebe pažljivo pročitajte uputu o lijeku, a o rizicima i nuspojavama upitajte svog liječnika ili ljekarnika.